Review: schoenen van Elefanten bij Van Haren

Op 3 september van dit jaar, kocht ik bij Van Haren een paar winterschoenen met klitteband, van het merk Elefanten voor 39,95. Na drie maanden waren ze volledig doorgesleten, en zaten aan de voorkant zelfs grote gaten.

Uiteraard had ik het bonnetje niet meer, maar gelukkig had ik gepind. En dus ging ik met mijn bankafschrift naar Van Haren en legde het geval voor aan een verkoper bij Van Haren met de woorden:
'Ik wou ze u toch even laten zien!'

'U heeft uw kind er ook wel heel lang mee laten doorlopen,' zei hij verwijtend. 'Je moet schoenen elke twee dagen laten rusten. Ik heb zelf vier kinderen, en elke twee dagen wisselen ze hun schoenen, zodat ze kunnen rusten!'
'Dat is dan wel een duur grapje, acht paar schoenen,' vond ik, en voegde er aan toe: 'Dat kan ik me niet veroorloven, want dan zou ik tien paar kinderschoenen moeten kopen!'
'Ik ga u niet het hele bedrag teruggeven hoor,' zei de meneer, 'maar ik wil u wel een korting geven.'

'Maar ik wil hier eigenlijk helemaal geen schoenen meer kopen. Kan ik dan niet een deel van mijn geld terug krijgen?' vroeg ik enigszins aangeslagen.
'Dat kan, maar de schoenen blijven hier! Dan moet uw zoontje blootsvoets door de sneeuw.'
Ik vond de toon, en benadering van de verkoper die toch wat beschuldigend en aanvallend op mij overkwam niet zo prettig, en besloot: 'Dan ga ik nu eerst nieuwe schoenen kopen, en dan kom ik daarna wel terug.'

Bij Schuurman schoenen heb ik toen Piets voeten laten meten, en telde 69 euro neer voor een gloednieuw paar schoenen die waren afgeprijsd van 89 euro. In dit geval betaalde ik graag wat meer voor het advies, de begeleiding en de vriendelijke behandeling.

Bij terugkomst bij Van Haren kreeg ik inderdaad 19,95 terug. Dus uiteindelijk was de klachtenafhandeling redelijk, maar ik vond de beschuldigende manier waarop de verkoper mij te woord stond niet prettig. Het is toch absurd als een verkoper je verwijt dat je je kind teveel hebt laten lopen op zijn schoenen?! Bovendien vind ik niet dat schoenen er na drie maanden zo horen uit te zien, en al helemaal niet als ze van een gerenommeerd merk zijn.

Conclusie

Bij Van Haren zien ze mij niet meer terug, en eigenlijk vind ik dat ze het hele bedrag hadden moeten vergoeden. Want ik vind een dergelijke mate van slijtage van een paar Elefantenschoenen echt niet kunnen.

Vergelijkbare berichten

23 reacties

  1. Ik heb nog nooit gehoord dat je schoenen moet laten 'rusten'. Als dat waar was, zouden ze dat er wel bij vertellen bij aankoop.

    En zelf al gebruik je ze de hele dag, dan nog mogen ze na 3 maanden niet zo kapot zijn.

  2. Voor mijn dochter eerste paar schoentjes gekocht. Verschillende winkels gaan kijken, maar zo'n kennis en services als bij Van Haren kreeg ik nergens. Verkoper wist waarover hij sprak, vertelde vanalles over de schoenen en wat elefanten bijzonder maakt. Hij gaf mij de garantie dat de schoenen niet stuk zouden gaan binnen de tijd dat ze deze maat zou hebben , 3 a 4 maanden, anders moest ik er echt mee terug. Mij zien ze zeker terug bij een volgende maat!

  3. Schoenen laten rusten is hooguit zodat het eventuele lichaamsvocht eruit kan. Maar wij kopen ook geen twee paar schoenen hiervoor. Gewoon kind 's-avonds lekker op sokken of slofjes laten lopen. Schoen goed open zetten (dus ook bij klitteband helemaal open zetten) en dat is genoeg.
    Ben overigens wel altijd tevreden geweest over de Elefanten schoenen, wij kochten ze voor de oudste en nu ook voor de jongste. Reden: een van de weinige niet te hoge schoenen met leren voering. Wij kopen ze nog steeds in Duitsland waar de service en de prijs toch al beter is. Ecco en Geox zijn prijzig maar ook geweldige schoenen.

  4. Even een tegengeluid:
    Mijn familie heeft van oudsher schoenenwinkels, en alhoewel de tak waartoe ik behoor al 3 generaties geen bemoeienis met deze branche heeft, ken ik het verhaal van schoenen 'rust' geven wel. Mijn kinderen hebben dus ook meerdere paren schoenen, zoals ik dat vroeger ook al had.

  5. Nou zeg...dat is toch van de gekke!
    Wij hebben hier vier kinderen maar van het laten 'rusten' van schoenen heb ik nog nooit gehoord hoor. Soms moet er een paar drogen...je kent het wel, voetballen in de regen, of úitzweten in de zomer. Maar nog nooit is er een paar zo snel versleten. Ze hebben hier dure, goedkope, heel erg goedkope en tweedehands schoenen gehad en nog nooit zijn ze zo snel stuk gegaan!

  6. Wauw Linda, dat is helemaal erg zeg! Als schoenen na drie weken al stuk zijn, moet je toch onmiddellijk je geld terug krijgen, want dat is echt niet zoals het hoort.

    Goed dat je een klacht hebt ingediend bij het hoofdkantoor, en dat het toen alsnog netjes is afgehandeld.

    Maar het blijft slechte service van de winkel!

  7. Schoenenwinkels (met name die grote ketens) zijn echt om te huilen tegenwoordig. Doe mij maar een winkel waar ze ook echt nog verstand van zaken hebben.

    Ik vind jouw geval nog redelijk meevallen.. ik kreeg namelijk hetzelfde bericht na 3 weken (!) Ze verkoopster vertelde mij toen: "Ze zijn ook wel intensief gedragen hoor! Ik weet niet of u hier nog geld voor terug krijgt".... 3 weken naar school, dat is in totaal 45 uur. Hoe intensief kun je dat nou noemen?

    Ik heb uiteindelijk via het hoofdkantoor (schriftelijk) een klacht ingediend en mocht toen een nieuw paar schoenen uitzoeken.

  8. Hier laten we schoenen weleens rusten vanwege zweetvoeten, maar dat wil nog niet zeggen dat als ze na 3 maanden versleten zijn, je geen normale behandeling wilt, geld retour of een beter product. Fijne kerstdagen.

  9. Zo herkenbaar! Niet alleen de kwaliteit van de schoenen, ook de kwaliteit van het personeel van tegenwoordig. Jammer!

    Via deze weg zend ik je ook een paar hartelijke kerstgroeten door. Dat jullie een fijne kerst mogen meemaken!

  10. Ik zou zeker dit stukje kopieren de foto bijsluiten en het als klacht voorleggen bij het hoofdkantoor. gewoon via de mail. Dan ziet niemand dat je de moed in je schoenen zakt.
    Ik heb ook nog nooit gehoord over schoenen die moeten rusten...

  11. (Ik had die verkoper over de balie getrokken en gevraagd of ie wel goed bij z'n hoofd was!)

    Maar misschien is het inderdaad beter om dan wat meer centjes uit te geven voor service.

    Geniet van de feestdagen!

    Liefs, Karin

  12. Het punt is: ik heb gesproken met de leidinggevende, en die vond ik dus weinig vriendelijk.

    Ik wil er verder eigenlijk geen punt van maken; ik vond het al erg assertief van mezelf om terug te gaan met de schoenen. Nu is mijn moed op.

  13. Dit slaat nergens op, wie laat er nu zijn schoenen 2 dagen rusten volgens mij toch niemand!?? was er geen leidinggevende in de winkel?

    Weet je eigelijk zou je een mail naar het hoofdkantoor moeten sturen, mail er de foto bij en je verhaal.. je heb kans dat je dan de rest er nog bij terug krijgt..
    En anders misschien de fabrikant van de schoenen?
    Het is het proberen waard!

  14. Een vriendin van mij heeft wel goede ervaringen met van Haren.
    Ze kreeg nieuwe laarzen voor haar dochter omdat de rits kapot was.
    Bij andere winkels krijg je geen garantie op een kapotte rits, zelfs bij Schuurman niet.
    Je kunt altijd een klacht indienen bij het hoofdkantoor, wellicht maak je daar nog een kans.
    Groet Thea

  15. Hier in Eindhoven centrum heb ik goede ervaringen met Van Haren.Mijn jongste van 4 zijn schoenen [Bäreschühe]waren in ruim een maand de zolen kapot.begon een gat in te komen.Kwam doordat hij naar binnen liep zei de verkoopster.Schoenen slijten dan eerder,maar dan nog vond ze het erg snel versleten.Ik heb het volledige bedrag terug gehad.
    verder goed advies gehad over welke zolen het beste voor hem zijn.Vervolgens bij Van Haren Elefanten gekocht.Die Bäreschühe had ik per ongeluk inplaats van elefanten gekocht.Kon toen geen Elefanten vinden en dacht het is hetzelfde.
    Waarschijnlijk heb je gewoon een horkerige verkoper getroffen want dit is bij ons niet de enige keer dat we goede service van Van Haren kregen.in de loop der jaren heb ik vaker iets teruggebracht wat erg snel stuk ging.

    Groeten,Monique

  16. Ik heb vandaag een soortgelijke ervaring gehad bij het Van Haren-filiaal in Nijmegen centrum. Ik had een paar schoenen gekocht die in de winkel goed leken te zitten. Thuis trok ik ze aan om boodschappen te doen bij een supermarkt die op 200 meter afstand van mijn huis ligt. Bij terugkomst had ik beginnende blaren en er was er een stukje zool aan de hak afgesleten, waardoor de schoenen niet meer recht liepen.

    Terug naar de winkel dus om mijn geld terug te vragen. Het kassameisje (overigens wel beleefd) keek naar de hak, overlegde achterin de winkel met de bedrijfsleider en meldde me vervolgens dat de schoenen al te versleten waren om terug te nemen; ze zouden niet meer verkocht kunnen worden. Ik moest ze maar weer mee naar huis nemen. Ik vroeg of ik zelf met de bedrijfsleider kon overleggen. Dat kon. Het gesprek ging zo ongeveer als volgt:

    - Bedrijfsleider (lange man, buigt zich over mij heen, met de desbetreffende schoenen in zijn hand, op beschuldigende toon): "Nou nou mevrouw, u begrijpt natuurlijk wel waarom ik helemaal niet blij met u ben"
    - Ik (zo'n 1 m60), verbaasd: "Pardon?"
    "Kijk eens naar deze schoenen!"
    "Ik wilde graag mijn geld terug omdat ze niet goed zijn."
    "Dat kan natuurlijk niet: kijk eens naar de hak, die kan ik zo niet meer verkopen."
    "Ik heb er minder dan een uur op gelopen en ze zijn nu al kapot aan het gaan. Dat lijkt me een goede reden om ze terug te brengen."
    "Als u het goed vindt beëindig ik de discussie hierbij (maakt aanstalten om weg te lopen).
    "Nee, dat vind ik niet goed. U verkoopt spullen van een slechte kwaliteit en dat is uw verantwoordelijkheid."
    (Boos:) "U heeft ze toch kapot gemaakt?! Wat moet ik hier nu mee?!"
    "Ik snap niet waarom u het slachtoffer speelt. U hebt een slecht product verkocht. Als schoenen binnen een uur kapot gaan kan dat moeilijk aan mij liggen en ligt dat gewoon aan de schoen. U bent ook nog eens erg onvriendelijk naar mij als klant.
    - Hier weet ik niet meer wat hij precies als antwoord gaf, maar dit was dermate onbeschoft dat ik uit ongeloof in de lach schoot
    "Wat lach je nou?! Er valt toch niks te lachen!"
    Wanneer ik voet bij stuk houd (jaja) besluit de man onder hevig protest dat er een klachtenformulier ingevuld moet worden (waar overigens geen ruimte is om een klacht op te schrijven, maar alleen mijn gegevens). Het kassameisje handelt het af en geeft mij mijn geld terug.
    De man bijt mij nog toe: "Je mag dit niet meer doen hoor. Je moet beloven dat je dit nooit meer doet!"
    Ik denk: wát beloven? Om nooit meer schoenen aan te trekken en ze alleen maar op de schoorsteenmantel te zetten? Ik zeg dus maar: "Ik wil best beloven om hier niet meer te kopen, hoor."

    Nooit zo onbeschoft behandeld in een winkel. Bij dat soort figuren denk ik altijd: óf ze zijn niet goed bij hun hoofd, óf ze worden op hun beurt van bovenaf in het bedrijf kapotgeïntimideerd.

  17. Dat klinkt heel onprettig Anoniem. Je hebt het wel heel mooi opgeschreven. Ik heb genoten van de manier waarop je je verhaal vertelt.

    Fijn dat je in ieder geval wel je geld terug hebt gekregen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *