Mobieltje kopen

/ 14 comments
Mijn zoon Jan wordt in januari 14, en wenst voor zijn verjaardag niets anders dan een nieuwe mobiele telefoon. De wegen van tieners zijn ondoorgrondelijk, en dus heb ik mij bij het onvermijdelijke neergelegd.

Maar wel binnen de grenzen van de redelijkheid, en dus wil ik niet meer dan 50 euro voor zo'n stom mobieltje neertellen. Het resterende bedrag moet hij zelf bijleggen. Dat vond Jan prima, en dus gingen we vanochtend op zoek naar een Samsung Star, want in mijn eentje haal ik beslist de verkeerde.

Na enig vergelijkend warenonderzoek vonden we er één bij de Kijkshop voor de prijs van 69,99! Ik was helemaal blij, want alle andere die we zagen waren rond de 89,90.
'Dat is dan 99 euro mevrouw,' zei de meneer bij de kassa.
'Maar in de vitrine staat een bordje waarop staat dat hij maar 59,99 is!' sputterde ik.
'Ja, u kunt 20 euro terugvragen bij Samsung, en 10 bij KPN.'

Toen heb ik van de koop afgezien, want dat vond ik veel te veel gedoe, en bovendien wil ik valse voorlichting niet belonen. Dus gingen we naar de Telecomwinkel waar we de goedkoopste Samsung hadden gezien, waar zich precies hetzelfde voordeed: ook hier bleek het prijskaartje niet te kloppen met de werkelijke prijs!

Dat is toch niet netjes! Ik mopperde tegen Jan: 'Ik ga een boek verkopen voor 50 euro, en als de klant dan wil betalen, dan reken ik 70 euro af, en zeg dat ze de twintig euro elders kunnen terug halen!'

Het eind van het verhaal was dat we onverrichter zake naar huis gingen, en dat ik nu via internet zo'n mobieltje heb besteld.

Is dit niet gewoon valse consumenten voorlichting?
Herkennen jullie dit?

14 opmerkingen:

  1. Ik zou ook het gevoel krijgen dat ik erin geluisd wordt....Ik vind het pure misleiding van de klant! Op een prijskaartje hoort de prijs te staan die je bij de kassa moet betalen. Daarnaast kun je dan nog aangeven hoe je evt. geld terug kunt krijgen.... Ik vraag me ook af of het wel zo mag, bij vliegtickets moest op een gegeven moment toch ook duidelijk neergezet worden wat je moet betalen met allerlei toeslagen enz?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is ook misleidend ja. Er is een wet die zegt dat als je redelijkerwijs kan verwachten dat het product kost wat op het prijskaartje staat, de verkoper het daarvoor moet leveren.

    Bijv. door een typfout staat een mobieltje voor 50 in een folder, terwijl ie volgens de kassa 75 is. 50 euro zou best kunnen voor zo'n ding dus moeten ze hem leveren voor dat bedrag.

    Lijkt me dat ze die dingen op het prijskaartje al moeten vermelden.

    Wel vervelend voor Jan! Kan je er niet op ebay ofzo goedkoop eentje kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad: valse voorlichting. Ik zou me ook geflest voelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Allemaal rare trucjes....ze verzinnen steeds weer wat nieuws. En waarschijnlijk hopen ze er dan op dat we het vergeten....

    Kan anders geen reden bedenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad heel gemeen!Ik ben er 'ingetrapt' bij de kijkshop. Zodra je je geld probeerde terug te krijgen bij samsung kreeg je als melding dat dit type niet meedeed aan de actie. Goed dat je het niet gekocht hebt.

    groeten Cam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stond het er dan echt niet in 'kleine lettertjes' bij?

    Ik heb op dezelfde manier mijn laptop gekocht. 500 euro, maar 550 werd afgerekend. Die 50 kon je dan via de fabrikant terugkrijgen. Het duurde best lang, maar uiteindelijk stond het toch netjes op mijn rekening.

    Maar.... misschien wel 'n verschil: in de advertentie werd het wel duidelijk (doch in kleiner lettertype) vermeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik vind het gewoon aso!!!je gaat toch ook niet naar de bakker voor een brood van €0.85 en de bakker zegt vervolgens das dan €1.85 en die euro moet u terug halen bij de molenaar.....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel herkenbaar, maar op internet is het al net zo, pas dus goed op. Op onze zoektocht naar een t.v had manlief alles al weet ik hoe vaak bekeken en prijsvergelijk gedaan, en 1 uitgezocht. Eerst nog eens in de winkels kijken en vergelijken. En toen zag hij een dag later dat zijn t.v die hij op het net had uitgezocht weer 20 euro goedkoper was geworden. Toch nog eens goed kijken, hadden ze de verzendkosten eraf gehaald. Hoe kan je de mens belazeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb nooit een artikel gekocht waar ik meer voor moest betalen dan er aan gegeve4n is. Die geldterugacties, daar hou ik niet van. je moet je geld maar terug zien te krijgen.

    Goed gedaan!

    liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ V for Vendetta

    Als in een folder een typfout staat wil nog niet altijd zeggen dat je hem dan voor die prijs krijgt.Meestal staat op de acherkant van een folder,prijswijzigingen,druk-en zetfouten voorbehouden.
    Tot op heden ben ik nog nooit een folder tegen gekomen waar dat niet op staat.
    Dus je hebt dan ´´echt`´ geen poot om op te staan.
    Groetjes Alexandra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze prijzen stonden niet op een folder, maar op het prijskaartje!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik vind het toch écht een vorm van misleiding - zou waarschijnlijk ook een hele scène maken aan de kassa - het geld groeit niet op mijne rug enzo ... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind het ook misleidend. Het idee dat je er eerst weer wat voor moet doen om je eigen geld terug te krijgen is toch belachelijk. De verkopers weten net zo goed als jij en ik dat er altijd mensen zijn die het niet terug vragen, daar profiteren ze van! ( trouwens, grappig om te lezen dat jij óók een zoon hebt die Jan heet en 14 is!)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. zeker valse voorlichting!
    had beter gekeken op

    www.kinderbellen.com

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.
Back to Top