De klant is koning? Of een schobbejak?

/ 17 comments
Mijn jongste zusje woont in Utrecht, mijn ouders in de Achterhoek. Dus besloten ze ergens halverwege, gezellig pannenkoeken te gaan eten, en de keuze viel op : Pannekoekhuis Strijland.

Reserveren kan niet

Voor de zekerheid belde mijn moeder even om te reserveren, het ging tenslotte om een vrijdagmiddag. Helaas kon je daar niet reserveren, maar de mevrouw aan de telefoon zei dat er wel plek zou zijn om 17 uur. Op de betreffende vrijdag, arriveerden mijn ouders wat vroeger dan mijn zusje, en konden bij aankomst een tafeltje uitzoeken voor vier personen in de nagenoeg lege achterzaal. De voorzaal was op een paar tafeltjes na bezet.

Wilt u dit tafeltje verlaten?

Maar toen bij de bestelling van een kopje koffie bleek dat het nog even kon duren voordat mijn zus en haar vriend zouden arriveren, werd mijn ouders door de eigenaresse (?) vriendelijk verzocht het tafeltje te verlaten. Het was namelijk niet de bedoeling dat ze met z'n tweeën een tafeltje voor vier bezet hielden voor het geval de mensen in hordes zouden komen. Wat overigens niet gebeurde.

'Maar er zijn nog heel veel tafeltjes leeg!'

Bij het zien van de praktisch lege ruimte, protesteerde mijn moeder stevig.
Maar de eigenaresse, kende geen genade, en mijn ouders moesten weg van het 'tafeltje voor vier' naar een tafeltje voor twee in de drukke voorzaal.
'Maar dan zou het dus ook nog kunnen dat we niet bij elkaar kunnen zitten?' constateerde mijn moeder verontrust. 'En ik kon ook al niet reserveren!'
Wel merkten mijn ouders dat het meisje dat hun tafeltje bediende de situatie vervelend vond. Zij was erg vriendelijk.

Een onprettig welkom

Uiteindelijk kwam mijn zusje snel daarna binnen, en de tafel voor vier was nog leeg evenals alle andere tafels in die zaal, maar erg welkom voelden mijn ouders zich niet. Bovendien zei mijn moeder, dat naar aanleiding van deze ervaring, ze niet snel nog eens naar dit pannenkoekenhuis zullen gaan. Je kunt er immers niet reserveren, en de ontvangst is weinig hartelijk.

Verbijsterend

Dit soort klantonvriendelijkheid kan mij verbijsteren! Je hebt toch een restaurant? Moet je het dan niet juist van je klanten hebben? En wil je die niet gráág verwelkomen? Het is bovendien niet zo dat mijn ouders arrogant binnenkwamen, en het beste tafeltje bezet wilden houden.

Het enige dat ze wensten was alvast een tafeltje voor vier, in een vrijwel lege zaal, in afwachting van hun gezelschap.

Doe mij dan maar de Hema!

Geef mij dan maar de klantvriendelijkheid van de Hema, waar de mevrouw achter de balie in het restaurant automatisch een papieren zakje op mijn dienblad legt, om het ontbijt in mee te nemen!

Wat zijn jouw klantvriendelijke, en klantónvriendelijke ervaringen?

17 opmerkingen:

  1. Ik was vertrokken naar een ander restaurant zodra het gezelschap er was .... Geen hand vol maar een heleboel andere. Ik had me al bedankt als ik in deze situatie niet kon reserveren...

    Tssss....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelf zou ik er niet willen eten als je niet eens kunt reserveren. Helemaal niet in jullie situatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou gelijk zijn vertrokken, had nog liever een patatje bij de snackbar gegeten ;)
    Wat een klantonvriendelijkheid. Vervelend voor je ouders zo'n situatie, geeft toch een bittere nasmaak.

    Groetjes Isabelle

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel herkenbaar,ooit in Amsterdam bij een Pizzeria meegemaakt:ik schoof m'n laatste hapje naar binnen legde m'n vork neer en het bord werd meteen weggegrist!

    En het jaarlijkse pannenkoeken"feest"van mijn schoonouders in een restaurant,als je een hap nam zat je gewoon ongaar deeg te kauwen,nee doe dan maar de Hema inderdaad en ook de Chinees is blij met elke klant.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb weleens een dik half uur zitten wachten op een beker warme chocomel in een lege strandtent.
    Gewoon Sterre: dat is heel irritant, als ze gelijk je bord wegpakken. Dat gebeurde mij vorige week ook nog bij de Chinees.

    Vriendelijke ervaringen; gewoon de goede bedieningen en welwillendheid van de kok om een vegetarisch gerechtje te improviseren. Dat vind ik altijd zo fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij aten ooit bij een Italiaans restaurant. We hadden van tevoren gevraagd of er plaats was. Dat was geen probleem. Maar toen we nog een toetje wilden werdern we bijna weggekeken want er zaten mensen aan de bar te wachten op ons tafeltje.
    Ik heb toen extra lang over mijn toetje gedaan ;-)

    We zijn er nooit meer terug naar toe gegaan.
    Ik ga trouwens ook graag naar de HEMA, goed en goedkoop!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik was opgestaan en vertrokken.

    Zelf heb ik zoiets één keer meegemaakt op een terras in München. Ik zat in mijn eentje aan een tafeltje en de bediende wilde dat ik bij wild vreemden aan tafel ging zitten omdat ik anders teveel plaatsen bezet hield. Toen ben ik maar ergens anders heen gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schandalig! Ik denk dat ik was weggegaan. Zo bont heb ik het gelukkig nog nooit meegemaakt.
    Groetjes,
    Thara

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou ja zeg!Ik zou ook weggegaan zijn, denk ik.
    Net als die keer dat er echt een ware wespenplaag was op het terras en wij met een baby en een peuter liever binnen zoete pannenkoeken wilden eten en waar wij in niet mis te verstane bewoordingen te horen kregen dat dat niet doorging.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Schandalig! Als er een andere optie was, was ik ook vertrokken op het moment dat iedereen er was. En als ik de eigenaresse was geweest, had ik eerst eens gekeken of er wel hordes kwamen, voor ik mensen vroeg te verplaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als het t restaurant hetzelfde is als op de foto dan weet ik waar het is en hebben wij een keer precies hetzelfde gehad. We hadden toen een kleintje bij ons in de maxicosi van 4 wk oud. Wij moesten op de gang wachten.. Het is altijd al zo daar en als je je eten om 20.00 uur niet op hebt dan gaan ze gewoon alles al opruimen. Blijkbaar accepteert iedereen het want ze bestaan al 30 jaar ofzo,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat vervelend voor je ouders (en je zus & co)!
    Mijn vervelendste horeca-ervaring was ook in een pannenkoekenhuis! Wel in een andere maar toch!
    Misschien is het een virus!

    Ik ze dat ze zelfs geen e-mail adres hebben!
    En dat in deze tijd!
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Belachelijk! Ik zou een link van dit bericht naar de pannekoekenboerderij sturen....lachuh

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Echt belachelijk! En geen goede reclame. Ik zou er nooit meer heengaan.

    Ik kom graag in de Hema.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat ontzettend stom van ze! Ik heb het ook heel erg meegemaakt. Wij waren op vakantie in frankrijk en namen een 3-gangen menu. Manlief en ik gaven het toetje aan onze kinderen. Op de rekening die we daarna kregen stonden de toetjes weer apart in rekening gebracht! Ik dacht dat het een vergissing was maar nee, wij hadden ze niet opgegeten maar aan de kinderen gegeven en die hadden niet het 3-gangen menu dus moest er apart voor betaald worden.... Stomverbaasd waren we, we hebben natuurlijk niet betaald! Al smeer ik het in mijn har of gooi ik het voor de vogels, ik beslis wat er met mijn toetje gebeurt.... Het meisje bleef bij hoog en laag volhouden dat we daar echt apart vor moest betalen. Uiteindelijk is de bazin er bij gekomen en toen hoefden we natuurlijk niet te betalen maar er kwam geen excuus...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ongelofelijk dat uitbaters zoiets doen. Ik zou de link van deze blog even naar het restaurant emailen net wat spaarmoeder zegt.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.
Back to Top